Första glöggen

I morse vaknade jag med en dundrande huvudvärk och klarade inte att se på tv eller telefon så då fick jag göra nåt annat tills lillpojken bestämde sig för att vakna. Då blev det bakning! Bakade filmjölksbröd till frukost och saffransskorpor. Hade egentligen tänkt vänta lite med dem men jag såg lite på Ernst jul igår och blev så sugen. 

Idag fick jag besök av en barndomsväninna och passade på att få sällskap till middagen.  Anders jobbar kväll den här veckan och jag tycker fortfarande att det är jobbigt att göra mat till mig själv när jag är ensam.  Vi åt fisksoppa och jag provade att göra filmjölksbrödet som matbröd och det blev helt ok. Gjorde bara på vetemjöl och smaksatte med ost och vallmofrön. Det blev helt ok fast jag hade föredragit en kraftigare ost i brödet. Men nybakat är ju gott oavsett och trevligt sällskap gör de flesta middagar goda. Fick träffa hennes söta barn oxå som ville komma in å se på bäbisen när dem skulle hämta henne. Det är helt galet så fort tiden går, dem börjar ju bli så stora! 

Vi fick ett glas vitvin till maten oxå! Lyx på en onsdag! Det blev ju typ en halvflaska kvar så jag experimenterade lite med glöggsirapen och gjorde en vitvinsglögg. Det blev ganska gott men även fast det var ganska bra russinsmak på vinet så känns det att det inte var med russin i sirapen. Jag måste nog göra en ny sirap. Det är lixom en del av glöggsmaken för mig. Men det blev iaf en kopp vitvinsglögg och saffransskorpor framför tvn ikväll!  

 
God kväll! 

//Lena Theres

Kommentera

