Årets första julpyssel!

Juhuu! Äntligen! Igår ringde syrran och frågade lite om glögg för hon är supersugen men det har visst inte kommit ut i affärerna än. Då fick jag oxå lite lust att göra lite! En snabbversion är ju att göra en sockerlag med de kryddorna man önskar. Jag tycker om att blanda själv men annars finns det fördiga glöggkryddor att köpa. Jag kokade upp 3dl socker och 2dl vatten med kanel, kardemumma, ingefära, Nejlikor, stjärnanis, pomeransskal och en vaniljstång. Jag brukar ha russin i oxå men nu hade jag inga hemma så det får bli utan.  

  

Koka ner till en tjock sirap och låt den svalna. Nu får den stå och dra ett par dagar bara och sen ska jag blanda i lite vin och en äppelmust så är min första glögg klar!  

 
Sirapen kan man ju oxå använda på glass och i kaffedrinkar om man vill det. Juligt smakar det iaf! 

Trevlig kväll! 

//Lena Theres

 

Kommentera

